Ubat & Rawatan Hepatitis C


Beliau berkata penyakit yang boleh berkekalan sepanjang hayat seseorang ini tidak dapat dikesan bagi sesetengah pesakit kerana kebanyakan mereka tidak mengalami masalah besar, sehinggalah mereka meningkat tua.

"Ada yang dihinggapi penyakit ini ketika berusia lima tahun lagi, tapi hanya disedarinya 20 tahun kemudian.

"Bagaimanapun, mereka bernasib baik sekarang. Penyakit ini, yang dianggap tidak boleh diubati sebelum ini, kini boleh diubati dan sejak sembilan tahun lepas, sejenis ubat sudah ditemui untuk pesakit hepatitis C.

"Satu kajian telah dijalankan terhadap tujuh ribu pesakit hepatitis C dan mereka dirawat dengan ubat berkenaan selama enam tahun.

"Setelah dirawat, virus berkenaan dikesan tidak wujud lagi dalam tubuh mereka dan kehadirannya terus tidak dapat dikesan dalam tempoh lima tahun selepas itu.

"Sejenis ubat baharu juga ditemui sebulan lepas bagi pesakit hepatitis C, yang mampu meningkatkan kadar penyembuhan mereka," katanya.

Ini merupakan penemuan penting bagi pesakit hepatitis C, walaupun ubat bagi hepatitis jenis lain belum ditemui.

Namun demikian, semua jenis hepatitis boleh dikawal melalui rawatan berkala yang disediakan di semua hospital di seluruh negara.

Dr Rosmawati bagaimamapun berkata sebelum itu, pemeriksaan awal perlu dilakukan dan perundingan dengan doktor patut diadakan untuk memastikan penyakit berkenaan dapat dikesan dan penghidapnya diberi rawatan.

Sehubungan itu, beliau menasihati orang ramai supaya mendapatkan pemeriksaan awal sekiranya mereka mempunyai sebarang gejala penyakit ini.

“Jangan bimbang, rawatan boleh didapati di semua hospital besar dan jumlah doktor pakar adalah mencukupi untuk memenuhi keperluan pesakit," kata Dr Rosmawati.

http://www.sinarharian.com.my/nasional/harapan-baru-untuk-pesakit-hepatitis-c-1.84703

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...